inner image

24/05/2006, Ομιλία του Δημάρχου Ηρακλείου κ. Γιάννη Κουράκη στο 1ο Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Συνέδριο με θέμα : «ΗΘΙΚΗ και ΠΟΛΙΤΙΚΗ»

Ηράκλειο 24/05/2006

Ομιλία του Δημάρχου Ηρακλείου κ. Γιάννη Κουράκη στο 1ο Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Συνέδριο με θέμα : «ΗΘΙΚΗ και ΠΟΛΙΤΙΚΗ»

 

 

Κυρίες και Κύριοι

Έχουμε σήμερα την εξαιρετική τιμή και την μεγάλη χαρά να βρίσκονται μαζί μας, κορυφαίοι στοχαστές του πλανήτη, στην πόλη του Ηρακλείου, στην Κρήτη, στην μυθική Κνωσό πρωτεύουσα του πρώτου Ευρωπαϊκού πολιτισμού, του Μινωικού, που τροφοδότησε το θαύμα της κλασικής αρχαιότητας.

Τους ευχαριστώ που δέχτηκαν την πρόσκλησή μας για να ενώσουμε την αγωνία μας αλλά και την πίστη μας, ότι η μοίρα του Κόσμου μπορεί να είναι καλύτερη και ότι η ελπίδα για συνεννόηση και συνεργασία των λαών για την πρόοδο του ανθρώπου, είναι στόχος απολύτως εφικτός.

Ο Δήμος Ηρακλείου ανέλαβε συνειδητά μία τολμηρή πρωτοβουλία.

Να οργανώσει το 1ο Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Συνέδριο με θέμα «Ηθική και Πολιτική», ως μόνιμο θεσμό, που θα πραγματοποιείται κάθε τρία (3) χρόνια.

Στόχος του συνεδρίου είναι να καλλιεργήσει συστηματικά και σε βάθος την Κριτική Σκέψη, το Φιλοσοφικό και Πολιτικό Λόγο, ως μόνη ορθολογική απάντηση στα πολυποίκιλα αδιέξοδα που έχουν συσσωρεύσει οι κυρίαρχες δυνάμεις της Παγκοσμιοποίησης.

Σήμερα ένας οικονομικός και τεχνικό-επιστημονικός συνασπισμός εξουσίας με όχημα την ελεγχόμενη γνώση και την κατευθυνόμενη τεχνολογία, η οποία αναπτύσσεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα, δημιουργεί ένα μοντέλο παραγωγής-κατανάλωσης που απαιτεί τα πάντα να υποταχθούν στις ανεξέλεγκτες δυνάμεις της παγκόσμιας αγοράς.

Ταυτόχρονα όμως συνθλίβει και ευτελίζει τις αξίες και προωθεί στη θέση του ανθρώπου-πολίτη, τον υποταγμένο καταναλωτή ώστε να απορροφά χωρίς κρίση ευτελή και υλικά προϊόντα .

Η τεράστια συσσώρευση πλούτου μιας αλαζονικής διεθνούς ελίτ του κεφαλαίου, σε αντίθεση με μια αυξανόμενη και ραγδαία επιταγχυνόμενη φτώχεια και εξαθλίωση, τόσο μέσα στον ανεπτυγμένο Δυτικό κόσμο όσο και στις χώρες του Τρίτου κόσμου, δημιουργεί εκρηκτικές ανισότητες και καταλύει κάθε έννοια Δικαίου ενώ υπονομεύει την ίδια την υπόσταση της Δημοκρατίας, όπως αναπτύχθηκε στην αρχαία Ελλάδα, αλλά και όπως εξελίχθηκε μετά το Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση .

Με άξονα τις νέες τεχνολογίες η διεθνής οικονομική ελίτ για να διατηρήσει τα κεκτημένα της, δημιουργεί υπερκρατικούς θεσμούς χωρίς καμιά μορφή ελέγχου.

Παράλληλα η αστραπιαία μεταφορά κεφαλαίων μέσω της συνεργασίας των χρηματιστηριακών φορέων ενοποίησε οικονομικά και παραγωγικά τον πλανήτη και δημιούργησε μία παγκόσμια αφανή διοίκηση.

Έτσι όμως αφαιρούνται από τον πολίτη στοιχειώδη δημοκρατικά και κοινωνικά δικαιώματα, και η κατευθυνόμενη πληροφόρηση σε διεθνές επίπεδο καθορίζει την παγκόσμια εικόνα και δημιουργεί μία πλαστή συνείδηση σε συνδυασμό με την υποταγή και την παροχή υπηρεσιών αρκετών διανοουμένων σε αυτόν το συνασπισμό εξουσίας.

Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο η δημοκρατία αποδυναμώνεται και η συμμετοχή των πολιτών στα κοινά απαξιώνεται μαζί με την έννοια της Πολιτικής, και δημιουργούνται ανορθολογικά φαινόμενα, ως αντανακλαστικά στα επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Οι πολίτες και οι κοινωνικές σχέσεις στερούνται την ηθική τους ποιότητα.

Η ακραία τους έκφραση είναι ο θρησκευτικός φανατισμός, οι φονταμενταλισμοί, ο εθνικισμός, ο ρατσισμός, η τρομοκρατία ως απάντηση απελπισίας που δυστυχώς τείνει να πάρει τις διαστάσεις μαζικού κινήματος.

Παράλληλα όμως για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία υπάρχουν οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία νέων όντων με τεχνολογική ή βιολογική υπόσταση, που όπως υποστηρίζουν οι επιστήμονες θα μπορούν να έχουν αυτοτελή και ανεξάρτητη σκέψη και δράση, πέρα από τα όρια του δημιουργού τους.

Δημιουργείται ένας άλλος πόλος «Ζωής» πέραν από αυτόν που γέννησε η Φύση πάνω στη βάση της τεχνικής και της επιστήμης, που είναι ξένη με κάθε έννοια σοφίας και πολύ περισσότερο φιλοσοφίας και πολιτικής.

Μάλιστα αυτό πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη περίοδο που η Κριτική Σκέψη θεωρείται επικίνδυνη από τις κυρίαρχες δυνάμεις και η Ηθική, ως η διαχωριστική έννοια, Γνώσης και Πράξης μεταξύ Καλού και Κακού, θεωρείται ως κάτι ξεπερασμένο στα νέα δεδομένα.

Η αλαζονική επέμβαση στη Φύση, η αλλαγή των ρυθμών λειτουργίας της είτε μέσω της βιοτεχνολογίας, είτε μέσω άλλων επιστημών, η κατάλυση της αρμονία της, για την αύξηση της κερδοφορίας, ανοίγει το κουτί της Πανδώρας.

Αποτέλεσμα αυτών των φαινομένων, έχουμε την παγκόσμια μόλυνση που απειλεί τον πλανήτη, αλλά και την πυρηνική, χημική και βιολογική απειλή.

Οι αποσπασματικές και κατακερματισμένες προσεγγίσεις όλων αυτών των σύνθετων και εκρηκτικών φαινομένων επιτείνουν τα αδιέξοδα.

Το θεμελιακό ερώτημα που γεννιέται σήμερα είναι ποιοι θα πάρουν τις αποφάσεις για όλα αυτά?

Με ποια γνώση?

Με ποια ηθικά και πολιτικά κριτήρια?

Πως θα έχουν πρόσβαση όλοι οι πολίτες στην φιλοσοφική γνώση και πως θα αναπτυχθεί αυτή, για να μπορούν να συναποφασίζουν επί της ουσίας των προβλημάτων και να προσδιορίζουν οι ίδιοι τις τύχες της ζωής τους και όχι οι διαμεσολαβητές, οι ειδικοί επιστήμονες και οι αδιαφανείς μηχανισμοί?

Δηλαδή σε τελευταία ανάλυση τι είδους ποιότητα Δημοκρατίας θα έχουμε.

Ο Αριστοτέλης έλεγε πως η γνώση που βλάπτει είναι άχρηστη, και ότι οι πολλοί πρέπει να αποφασίζουν για τα προβλήματά τους για να έχουν την ευθύνη των πράξεών τους.

Στη θέση των σημερινών αξιών που ο άνθρωπος από υποκείμενο μεταβάλλεται σε αντικείμενο είχε αντιπαραβάλλει την αναλλοίωτη ποιότητα των αξιών

Ο Πλάτων επίσης πιστεύει ότι κάθε επιστήμη χωρίς αρετή είναι πανουργία και ότι η κριτική σκέψη καθορίζει την έννοια του ανθρώπου.

Μάλιστα στο έργο του «Πρωταγόρας», για να μη χαθεί το ανθρώπινο γένος και για να σταθούν στα πόδια τους οι πόλεις, ο Δίας βάζει τον Ερμή «να φέρει στους ανθρώπους την αιδώ (ηθική) και τη δικαιοσύνη, για να γίνουν στολίδια των πόλεων και δεσμοί αγάπης που θα ενώσουν τους ανθρώπους.

Ο Δίας τονίζει ότι πρέπει να θεσπίσεις νόμους, που να σκοτώνουν ως ασθένεια της πόλης όποιον δεν μπορεί να μετέχει στην αιδώ (ηθική) και στη δικαιοσύνη».

Και όλα αυτά σε ένα καθεστώς άμεσης δημοκρατίας, ελευθερίας, οικονομικής και πολιτικής Ισότητας, όπως τα αναλύει ο Πλάτων στα έργα του «Πολιτεία» και «Νόμοι».

Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο σχετικός διάλογος τοποθετείται στην Κνωσό, πράγμα που έχει ιδιαίτερη σημασία.

Τώρα που διεξάγεται στην ανθρωπότητα ένας αδυσώπητος πόλεμος μεταξύ Καλού και Κακού, από την Κρήτη και το Ηράκλειο, τον τόπο ενός αρχαίου Πολιτισμού που γέννησε τη Δημοκρατία και τη Φιλοσοφία και τη θεμελίωσε στην Ηθική και στη Δικαιοσύνη, που συνδύασε την Αρμονία Ανθρώπου- Φύσης, ευελπιστούμε όλοι μαζί να βοηθήσουμε στη νίκη των δυνάμεων του Φωτός .

Με συναίσθηση της ευθύνης όλων μας οφείλουμε να δημιουργήσουμε έναν πνευματικό θεσμό που θα ανιχνεύει τις προϋποθέσεις ενός νέου κοινωνικού και πολιτικού ανθρωπισμού στις συνθήκες της παγκοσμιοποίησης

Κυρίες και Κύριοι

Ευχαριστώ για την ανταπόκριση σας στην πρόσκλησή μας και με την συνεργασίας σας το επόμενο συνέδριο σε 3 χρόνια ελπίζω ότι θα είναι μεγαλύτερο και αρτιότερο.

Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, τους χορηγούς επικοινωνίας, το Ινστιτούτο Πληροφορικής του Ι.Τ.Ε, που μεταδίδει ζωντανά σε όλο τον κόσμο μέσω Διαδικτύου το Συνέδριο, τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου και τον κ. Γιάννη Σερπετσιδάκη και την επιστημονικά υπεύθυνη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης Σταυρούλα Τσινόρεμα για την διοργάνωση αυτού του παγκόσμιου Θεσμού Φιλοσοφικής Σκέψης, και τέλος όσους με διάφορους τρόπους συνέβαλαν στην επιτυχία της οργάνωσης του συνεδρίου.

 

Σας ευχαριστώ και πάλι όλους θερμά.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Πολιτική Χρήσης Cookies

Το site heraklion.gr χρησιμοποιεί cookies. Προχωρώντας στο περιεχόμενο, συναινείτε με την αποδοχή τους. Πολιτική Χρήσης Cookies

CLOSE