inner image

Κωνσταντίνος Μάνος - A GREEK PORTFOLIO - 50 Χρόνια μετά

διεξαγωγή
Ημερ/νίες 15/11/2014 - 31/12/2014
Τοποθεσία Ιστορικό Μουσείο, Σοφοκλή Βενιζέλου 27, Ηράκλειο

Κωνσταντίνος Μάνος

A GREEK PORTFOLIO

50 Χρόνια μετά

Εγκαίνια έκθεσης: 15.11.2014, ώρα 11.30΄

Διάρκεια έκθεσης: 15.11.2014 - 14.2.2015

Αφίσα

 

Η Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών τιμά την τέχνη της φωτογραφίας παρουσιάζοντας μία έκθεση του Μουσείου Μπενάκη με τίτλο Κωνσταντίνος Μάνος | A GREEK PORTFOLIO|50 Χρόνια μετά στις Αίθουσες Περιοδικών Εκθέσεων του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης ως τις 14 Φεβρουαρίου 2015. Φωτογραφίες από τον φακό του διακεκριμένου φωτογράφου Κωνσταντίνου Μάνου μας μεταφέρουν στα απομακρυσμένα χωριά και νησιά της Ελλάδας -με έμφαση στην Κρήτη- της δεκαετίας του 1960. Πέρα από το εθνολογικό-ιστορικό ενδιαφέρον, η ποιητική ικανότητα του φακού του Μάνου δημιουργεί εικόνες διαχρονικές που αποπνέουν τη μοναδικότητα του τοπίου και των κατοίκων του.
 
Τα Σάββατα 10.1, 17.1, 7.2 και 14.2 η φωτογραφική έκθεση πλαισιώνεται με προβολές στο Αμφιθέατρο του Ιστορικού Μουσείου (ώρα έναρξης 11.00΄), όπου θα παρουσιαστούν συνολικά τα δεκατρία ημίωρα επεισόδια της εκπομπής Η Τέχνη της Φωτογραφίας (ΕΤ2, 1997). Ο φωτογράφος και συγγραφέας Πλάτων Ριβέλλης, με συνομιλητή τον συγγραφέα Ανδρέα Παγουλάτο, παρουσιάζει την πορεία της τέχνης της φωτογραφίας από τη γέννησή της μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα, θίγει τα καλλιτεχνικά προβλήματα που δημιουργεί η παρουσία της και προσεγγίζει το έργο ορισμένων σημαντικών φωτογράφων-δημιουργών, οι οποίοι συνδυάζουν τη φωτογραφία με το λόγο. Οι προβολές ξεκινούν με το θεματικό επεισόδιο που είναι αφιερωμένο στους Έλληνες φωτογράφους.

Είσοδος ελεύθερη

 
Πρόγραμμα προβολών |Σάββατο, 10 Ιανουαρίου 2015

11.00΄ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

Ο Πλάτων Ριβέλλης μιλάει για την άνθηση της φωτογραφίας στον ελλαδικό χώρο, προσδιορίζοντάς την χρονικά στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Συνεχίζοντας, αναφέρει τους πρώτους καλλιτέχνες-φωτογράφους που προσέφεραν συνειδητή παρουσία στον ελληνικό χώρο καθώς και τις φωτογραφικές δυνάμεις, εκθεσιακούς χώρους και σωματεία φωτογράφων που ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980. Παράλληλα, προβάλλεται το φωτογραφικό έργο των ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΑΝΟΥ, ΚΩΣΤΑ ΜΠΑΛΑΦΑ, ΒΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, ΚΩΣΤΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ, ΑΝΔΡΕΑ ΣΧΟΙΝΑ και ΠΑΝΟΥ ΚΟΚΚΙΝΙΑ.

11.30΄ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ

Γίνεται αναφορά στις διαφορετικές μορφές και τα είδη που χαρακτηρίζουν τη φωτογραφία γενικότερα και προσδιορίζεται η ειδοποιός διαφορά της καλλιτεχνικής εικόνας. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών JULIA MARGARET CAMERON, EUGENE ADJET, ANDRE KERTESZ και JOSEF SUDEK.

Διάλειμμα

12.30΄ ΟΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ

Αφορά στους καλλιτέχνες εκείνους που έθεσαν τα θεμέλια της φωτογραφικής τέχνης και θίγονται τα ειδικότερα προβλήματα της καλλιτεχνικής γέννησης και των καλλιτεχνικών επιρροών και αλληλεξαρτήσεων. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών JULIA MARGARET CAMERON, CARLETON WATKINS, CHARLES NEGRE και HHILL AND ADAMSON.

13.00΄ Η ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΤΙΓΜΗΣ

Αναφέρεται στην σκηνοθεσία του φωτογραφικού χρόνου, στην έννοια της φωτογραφικής στιγμής, στη ζωή μέσα στην ακινησία και στην φωτογραφία που στηρίζει τη σημασία της στην απρόοπτη και στιγμιαία σύνθεση. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών HENRI CARTIER-BRESSON, ANDRE KERTESZ, IZIS και WILLY RONIS.

Πρόγραμμα προβολών |Σάββατο, 17 Ιανουαρίου 2015

11.00΄ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

Ο Πλάτων Ριβέλλης μιλάει για την άνθηση της φωτογραφίας στον ελλαδικό χώρο, προσδιορίζοντάς την χρονικά στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Συνεχίζοντας, αναφέρει τους πρώτους καλλιτέχνες-φωτογράφους που προσέφεραν συνειδητή παρουσία στον ελληνικό χώρο καθώς και τις φωτογραφικές δυνάμεις, εκθεσιακούς χώρους και σωματεία φωτογράφων που ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980. Παράλληλα, προβάλλεται το φωτογραφικό έργο των ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΑΝΟΥ, ΚΩΣΤΑ ΜΠΑΛΑΦΑ, ΒΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, ΚΩΣΤΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ, ΑΝΔΡΕΑ ΣΧΟΙΝΑ και ΠΑΝΟΥ ΚΟΚΚΙΝΙΑ.

11.30΄ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΥΣΤΗΡΟΤΗΤΑ

Στην εκπομπή αναλύεται το μνημειώδες έργο των μεγάλων Ευρωπαίων δημιουργών της φωτογραφίας με την αυστηρή και απόλυτη εκδοχή φωτογραφιών που παρουσιάζονται ως ένα τυπολογικό και ενιαίο σύνολο. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών EUGENE ATGET, AUGUST SANDER, ANDRE KERTESZ, JOSEF SUDEK, BILL BRANDT και CRAIGIE HORSFIELD.

Διάλειμμα

12.30΄ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΑ

Στην εκπομπή γίνεται λόγος για τη δημιουργία ολοκληρωμένων φωτογραφικών απόψεων μέσα από την προσκόλληση στην περιγραφή της αμερικανικής πραγματικότητας, όπως αυτή «φιλτράρεται» από το μάτι σημαντικών δημιουργών. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών WALKER EVANS, PAUL STRAND, ROBERT FRANK και GARRY WINOGRAND.

13.00΄ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ

Ερευνάται ο χώρος όπου η δημοσιογραφική μέθοδος και η κοινωνική κριτική γειτνιάζουν με την προσωπική καλλιτεχνική δημιουργία. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών ROY DE CARAVA, W. EUGENE SMITH, BRUCE DAVIDSON και KEN SCHLESS.

Πρόγραμμα προβολών |Σάββατο, 7 Φεβρουαρίου 2015

11.00΄ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

Ο Πλάτων Ριβέλλης μιλάει για την άνθηση της φωτογραφίας στον ελλαδικό χώρο, προσδιορίζοντάς την χρονικά στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Συνεχίζοντας, αναφέρει τους πρώτους καλλιτέχνες-φωτογράφους που προσέφεραν συνειδητή παρουσία στον ελληνικό χώρο καθώς και τις φωτογραφικές δυνάμεις, εκθεσιακούς χώρους και σωματεία φωτογράφων που ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980. Παράλληλα, προβάλλεται το φωτογραφικό έργο των ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΑΝΟΥ, ΚΩΣΤΑ ΜΠΑΛΑΦΑ, ΒΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, ΚΩΣΤΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ, ΑΝΔΡΕΑ ΣΧΟΙΝΑ και ΠΑΝΟΥ ΚΟΚΚΙΝΙΑ.

11.30΄ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΣΧΟΛΙΟ

Εξετάζεται η τάση να εγκαταλείπεται το κοινωνικό ντοκουμέντο σε όφελος του οικογενειακού και προσωπικού σχολιασμού και να αποδίδεται κοινού ενδιαφέροντος έργο στηριζόμενο στον οικείο χώρο του καλλιτέχνη. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών JACQUES HENRI LARTIGUE, RALPH EUGENE MEATYARD, JENNY DE VASSON, SALLY MANN, του ARNAUD CLAAS και του NICHOLAS NIXON.

Διάλειμμα

12.30΄ ΤΟ ΧΡΩΜΑ

Αναλύονται οι προκλήσεις που θέτει το χρώμα στους αισθητικούς προβληματισμούς της φωτογραφίας. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών WILLIAM A. ALLARD, BRUCE DAVIDSON, LUIGI CHIRRI και ALEX WEBB.

13.00΄ Η ΦΟΡΜΑ

Στην εκπομπή αυτή, ο ομιλητής ανιχνεύει τις σχέσεις του περιεχομένου με το θέμα και τη φόρμα στη φωτογραφία και τους κινδύνους των υπερτονισμών τους. Παρουσιάζει επίσης το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών LASZLO MOHOLY NAGY, FLORENCE HENRI, ALEXANDR RODCHENKO, BERND και HILLA BECHER.

Πρόγραμμα προβολών |Σάββατο, 14 Φεβρουαρίου 2015

11.00΄ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

Ο Πλάτων Ριβέλλης μιλάει για την άνθηση της φωτογραφίας στον ελλαδικό χώρο, προσδιορίζοντάς την χρονικά στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Συνεχίζοντας, αναφέρει τους πρώτους καλλιτέχνες-φωτογράφους που προσέφεραν συνειδητή παρουσία στον ελληνικό χώρο καθώς και τις φωτογραφικές δυνάμεις, εκθεσιακούς χώρους και σωματεία φωτογράφων που ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980. Παράλληλα, προβάλλεται το φωτογραφικό έργο των ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΑΝΟΥ, ΚΩΣΤΑ ΜΠΑΛΑΦΑ, ΒΟΥΛΑΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, ΚΩΣΤΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ, ΑΝΔΡΕΑ ΣΧΟΙΝΑ και ΠΑΝΟΥ ΚΟΚΚΙΝΙΑ.

11.30΄ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ

Στο συγκεκριμένο επεισόδιο συγκρίνονται οι διάφορες φωτογραφικές εφαρμογές με την καλλιτεχνική φωτογραφία και προσδιορίζονται οι οριακές τους συγγένειες. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών GEORGE HOYNINGEN-HUENE, ADOLPHE DE MEYER, WEEGEE, και RENE BURRI.

Διάλειμμα

12.30΄ ΘΕΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Προσεγγίζεται η θεματογραφία της φωτογραφίας και η ένταξή της σε κατηγορίες, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως θέμα της φωτογραφίας είναι ο ίδιος ο καλλιτέχνης-φωτογράφος. Παρουσιάζεται, επίσης, το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών EDWARD WESTON, JOSEF KOUDELKA, BILL BRANDT και DIANE ARBUS.

13.00΄ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ

Στο συγκεκριμένο επεισόδιο αναλύεται η ιδέα – έννοια της τέχνης και ιδιαίτερα της φωτογραφίας, καταλήγοντας πως το σημαντικό έργο τέχνης είναι αυτό που δημιουργεί τις περισσότερες ιδέες. Παράλληλα, προβάλλεται το φωτογραφικό έργο των καλλιτεχνών GRAIGIE HORSFIELD, KEICHI TAHARA, BERNARD PLOSSU, THOMAS STRUTH και HUMBERTO RIVAS.

 
Ο ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο Κωνσταντίνος Μάνος γεννήθηκε στην πόλη Κολούμπια της Νότιας Καρολίνας των Η.Π.Α. από έλληνες γονείς. Με τη φωτογραφία ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά στα δεκατρία του χρόνια, ως μέλος της φωτογραφικής λέσχης του σχολείου του. Στο πανεπιστήμιο ανακάλυψε τον Henri Cartier-Bresson και το έργο του. Έχοντας βρει τον μέντορά του, απέκτησε αμέσως την πρώτη του μηχανή Leica με την οποία πραγματοποίησε τις πρώτες του λήψεις σ’ ένα μικρό νησί απέναντι από τα παράλια της Νότιας Καρολίνας, όπου κατοικούν απόγονοι σκλάβων που εργάζονταν σε φυτείες. Σε ηλικία μόλις δεκαεννέα ετών προσλήφθηκε ως επίσημος φωτογράφος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστόνης για το καλοκαιρινό της φεστιβάλ. Η συνεργασία του αυτή οδήγησε το 1961 στην έκδοση του πρώτου του βιβλίου με τίτλο Portrait of Α Symphony που περιλαμβάνει στιγμιότυπα από πρόβες και παραστάσεις της ορχήστρας στο ωδείο της πόλης.
 
Αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας το 1954 με πτυχίο στην αγγλική λογοτεχνία και για τα επόμενα δύο χρόνια υπηρέτησε στον αμερικανικό στρατό. Μετά τη λήξη της στρατιωτικής του θητείας εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και εργάστηκε ως επαγγελματίας φωτογράφος για τα περιοδικά Esquire, Life και Look. Από το 1961 έως το 1963 ο Μάνος έζησε στην Ελλάδα όπου και φωτογράφησε για το λεύκωμα A Greek Portfolio το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1972. Το βιβλίο απέσπασε διακρίσεις στο φωτογραφικό φεστιβάλ της Arles και στο φεστιβάλ βιβλίου της Λειψίας. Το 1999 το επανεκδόθηκε με αφορμή την έκθεση των φωτογραφιών του στο Μουσείο Μπενάκη. Εικόνες από τη σειρά αυτή έχουν παρουσιαστεί εκτός των άλλων στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου και στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού.
 
Επιστρέφοντας στις ΗΠΑ εγκαταστάθηκε στη Βοστόνη και συνεργάστηκε με τις εκδόσεις Time-Life συμβάλλοντας μάλιστα στην εικονογράφηση του βιβλίου τους για την Αθήνα. Το 1974, εργάστηκε ως κύριος φωτογράφος του Where’s Boston?, μιας παραγωγής πολυμέσων με θέμα τη ζωή της πόλης 200 χρόνια μετά την Αμερικανική Ανεξαρτησία. Με το πρόγραμμα αυτό συνδέθηκε τόσο η έκδοση του βιβλίου του Bostonians όσο και μια υπαίθρια έκθεση με 152 ασπρόμαυρες φωτογραφίες στις οποίες αποτυπώνεται η ποικιλομορφία των κατοίκων της πόλης.
 
Από το 1963 ο Μάνος είναι μέλος του διεθνούς πρακτορείου Magnum Photos. Φωτογραφίες του συμπεριλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές σημαντικών ιδρυμάτων όπως του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστόνης, του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγου, του Μουσείου Καλών Τεχνών του Χιούστον, της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Παρισιού, του Μουσείου Τέχνης Chrysler στο Νόρφολκ, του George Eastman House στο Ρότσεστερ, του Μουσείου Τέχνης της Ατλάντα καθώς και του Μουσείου Μπενάκη.
 
Το 1982 ο Μάνος πέρασε από την ασπρόμαυρη φωτογραφία στην έγχρωμη. Τα πρώτα δείγματα από το εν εξελίξει έργο του American Color δημοσιεύτηκαν στο ομότιτλο βιβλίο το 1995. Το 2000 δημοσιεύτηκε η συνέχεια αυτής της δουλείας με τον τίτλο American Color 2. To 2003 απέσπασε το βραβείο Leica Medal of Excellence ανάμεσα σε 250 συναδέλφους για την έγχρωμη δουλειά του.

Πολιτική Χρήσης Cookies

Το site heraklion.gr χρησιμοποιεί cookies. Προχωρώντας στο περιεχόμενο, συναινείτε με την αποδοχή τους. Πολιτική Χρήσης Cookies

CLOSE