inner image

03/08/2006, Παρατηρήσεις - Προτάσεις του Προέδρου της ΤΕΔΚ, Δημάρχου Ηρακλείου κ. Γιάννη Κουράκη στην Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου με θέμα «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης 2007»

Ηράκλειο 03/08/2006

Παρατηρήσεις - Προτάσεις του Προέδρου της ΤΕΔΚ, Δημάρχου Ηρακλείου κ. Γιάννη Κουράκη στην Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου με θέμα¨Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης 2007 – 2013¨

 

Ένα πρώτο πρόβλημα στον καθορισμό των προτεραιοτήτων για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης, είναι η σχέση του με τα τομεακά προγράμματα των Υπουργείων και ειδικότερα με τις παρεμβάσεις που θα χρηματοδοτηθούν ή δεν θα χρηματοδοτηθούν από αυτά. Και τούτο διότι, αρκετά από τα μεγάλα προγράμματα – έργα, απαιτούν την υποστήριξη της κεντρικής κυβέρνησης, δηλαδή τα τομεακά προγράμματα των Υπουργείων.

Ένα δεύτερο πρόβλημα, είναι οι επιλογές για την αλλαγή των φορέων διαχείρισης (5 Υπέρ-περιφέρειες), κάτι που αλλοιώνει την «πεπατημένη» στις διαδικασίες και εκτιμάται ότι θα επηρεάσει οπωσδήποτε τόσο τις αρχικές συνθήκες στην υλοποίηση των περιφερειακών προγραμμάτων όσο και τις διεργασίες στις μετέπειτα κατανομές.

Ένα τρίτο πρόβλημα, είναι ότι δεν έχουν εξασφαλιστεί πιστώσεις ιδιαίτερα στους Δήμους για την εκπόνηση μελετών και γενικότερα των διαδικασιών ωρίμανσης των έργων.

Ο Βασικός άξονας της στρατηγικής της περιόδου 2007-2013 θα πρέπει να είναι οι Πολιτικές Συνοχής και Ανάπτυξης, σε συνδυασμό με τα μέτρα για το περιβάλλον, την απασχόληση και τις νέες τεχνολογίες, όπως εξειδικεύονται στο κείμενο διαβούλευσης.

Ωστόσο, τα βασικά προβλήματα της Κρήτης που θα πρέπει να επιλυθούν την επταετία αυτή θα πρέπει να αποκτήσουν μια περισσότερο συγκεκριμένη μορφή.

Τούτο καθίσταται αναγκαίο διότι οι στατιστικοί δείκτες στους οποίους βασίστηκαν οι επιλογές δεν αποτυπώνουν με ακρίβεια τα υφιστάμενα ούτε και τα επόμενα προβλήματα.

Ο δείκτης κάλυψης π.χ των κατοίκων από πολιτικά αεροδρόμια για την Περιφέρεια Κρήτης, ενώ αναφέρεται ως πολύ ικανοποιητικός, (κάτω των 500.000 κάτοικοι ανά αεροδρόμιο), εν τούτοις με το επιχείρημα αυτό, δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα ούτε του νησιωτικού χαρακτήρα της περιφέρειας, ούτε και το σημαντικότερο πως τα αεροδρόμια στην Κρήτη, είναι βασικά τουριστικές επιχειρήσεις και όχι απλοί κόμβοι μεταφορών.

Μέσα από αυτά τα αεροδρόμια, κινείται το μεγαλύτερο κύμα τουριστών στην Ελλάδα οι οποίοι χρηματοδοτούν τη βασική συνιστώσα του εισοδήματος στην Κρήτη με πολύ μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης. Δεν αντιμετωπίζεται επίσης το γεγονός ότι το αεροδρόμιο Ηρακλείου έχει ημερομηνία λήξης τόσο από πλευράς χωρητικότητας, κάτι που στραγγαλίζει τον Τουρισμό μας, όσο και από περιβαλλοντική άποψη.

Ένα νέο επομένως Διεθνές Αεροδρόμιο Κρήτης, είναι απόλυτα απαραίτητο για να δώσει μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση σε πάρα πολλούς τομείς. Χωρίς αυτό, η οικονομία της Κρήτης θα «πνίγεται» χρόνο με το χρόνο.

Το αστικό περιβάλλον και οι Πολιτιστικές υποδομές στην Κρήτη πέρα από την προσφορά τους στο μόνιμο πληθυσμό, έχουν και τεράστια συμβολή στο Τουριστικό Πακέτο με σαφές οικονομικό αντίκρισμα.

Θα πρέπει επομένως στα μνημεία μας και στις αστικές αναπλάσεις να επενδυθούν σημαντικά ποσά αφού οι επενδύσεις αυτές έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και για την τοπική αλλά και για την εθνική οικονομία.

Οι επενδύσεις και στους δύο ανωτέρω τομείς πέρα από την αειφόρο ανάπτυξη και την ποιότητα της ζωής, θα ενισχύσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον και θα προσελκύσουν νέα κεφάλαια που με τη σειρά τους θα τονώσουν την απασχόληση και θα ενδυναμώσουν την κοινωνική συνοχή.

Σχετικά με την ποιότητα της ζωής και ενώ π.χ οι δείκτες νοσοκομειακών κλινών ανά 100.000 κατοίκους είναι καλή (οι ονομαστικές και όχι οι πραγματικές) εν τούτοις η ξενοδοχειακή ποιότητα των κλινών είναι σε ορισμένες περιπτώσεις κακή λόγω παλαιότητας των υποδομών κάτι που θα απαιτήσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον (περίπτωση Βενιζελείου).

Βασική επίσης παράμετρος ανάπτυξης της Κρήτης είναι το κεντρικό οδικό δίκτυο. Θα πρέπει ο Βόρειος άξονας, ο Νότιος άξονας και οι κάθετοι, να ολοκληρωθούν το συντομότερο και μάλιστα με πιστώσεις από το τομεακό πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Τα έργα περιβάλλοντος ( Ενιαία Διαχείριση Υδάτων, Διαχείριση Στερεών & Υγρών Αποβλήτων, Ανάδειξη του Φυσικού Περιβάλλοντος, κ.α), που θα στηρίξουν την αειφορία και την ποιότητα στη ζωή μας θα πρέπει επίσης να ολοκληρωθούν και αυτά με πιστώσεις των τομεακών προγραμμάτων των Υπουργείων.

Τα βασικά τέλος έργα υποστήριξης του αγροτικού εισοδήματος (φράγματα, λιμνοδεξαμενές, αρδευτικά δίκτυα κλπ) παράλληλα με την υποστήριξη στις πολιτικές ποιότητας, παραγωγής και προώθησης των κρητικών προϊόντων πρέπει να ενισχυθούν. Και στα έργα αυτά, τα τομεακά προγράμματα θα πρέπει να αναλάβουν ένα μεγάλο τμήμα των χρηματοδοτήσεων.

Οι επώνυμοι τομείς παρέμβασης που αναφέρθηκαν, «τέμνουν οριζόντια» αρκετά από τα κριτήρια που τίθενται στο κείμενο διαβούλευσης. Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις ενδεχομένως (όπως π.χ αυτή του αεροδρομίου), θα πρέπει να τονισθεί η ιδιαιτερότητα των επώνυμων παρεμβάσεων, για να αναδειχθεί και η σημασία τους.

Καταλήγοντας ο κος Κουράκης, τόνισε την ανάγκη της συνεργασίας όλων των φορέων της Κρήτης, ώστε και η διεκδικητική μας προσπάθεια να είναι αποτελεσματική και οι πόροι να διατεθούν με κριτήρια ορθολογικά και αναπτυξιακά για να υπηρετηθούν οι στόχοι της Κρήτης που θεωρώ ότι είναι κοινοί.

 

 

Πολιτική Χρήσης Cookies

Το site heraklion.gr χρησιμοποιεί cookies. Προχωρώντας στο περιεχόμενο, συναινείτε με την αποδοχή τους. Πολιτική Χρήσης Cookies

CLOSE